Jak pokonać lęk ?

Włącz Netflix

Poczujesz się lżej, jeśli przez pewien czas nie będziesz analizować tego, co czujesz. Umożliwi ci to obejrzenie filmu, który bez reszty cię pochłonie.

Pogadaj z ludźmi, którzy pokonali swoje strachy

Zdobądź się na rozmowę z kimś, kto w danej chwili lub kiedyś robił rzeczy podobne do tych, które Ty chcesz zrobić, jednak boisz się za nie zabrać. Śmiało pytaj, czy również doświadczał lęku i czy bał się podczas ich wykonywania, a jeżeli tak, jak sobie z nim radził i co mu pomagało.

Lecz się śmiechem

Śmiech poprawia odporność, śmiech zmniejsza ból fizyczny i emocjonalny, leczy rany, zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Jeśli zaczniesz lękowi śmiać się w nos, przestanie cię za niego wodzić.

Jak pokonać lęk ?

Spróbuj przejąć kontrolę nad strachem

Nie bój się konfrontacji ze swoim lękiem starając się wciąż robić chociażby jedną rzecz, która przywołuje Twój strach przez którą czujesz strach, bez względu na to, jak banalne mogą być Twoje działania. Badania pokazują, że wielokrotne próbowanie konfrontacji z tym, czego się obawiamy obniża naszą reakcję psychologiczną na te zdarzenia. Sprawia, że jesteśmy gotowi aby dużo lepiej je znieść lub nawet kompletnie przestać się bać.

zamów wróżbę zobacz jak zamówić wróżbę z kart

Strach dzieje się tylko w Twojej głowie

Zobacz też: https://blog.otylia.pl/strach-przed-samotnoscia/

Im bardziej dopuszczamy do sytuacji, aby nasz umysł analizował, tworzył różne negatywne wyobrażenia tym bardziej sprawiamy, że zaczynamy niepotrzebnie koloryzować sytuację co potęguje w nas strach. Zaczyna nas ona przerastać i widzimy rzeczy jako coś znacznie trudniejszego niż są one w rzeczywistości.

Przyznanie się do strachu

Pogódź się z tym, że strach będzie Ci towarzyszył i może dać o sobie znać w sytuacjach, gdy podejmujesz się działań, które są dla Ciebie czymś całkowicie nowym lub wymagają wyjścia poza Twoją strefę komfortu. Jest coś dziwnego i przyprawiającego o dreszcze, gdy wyruszasz na „nieznane terytorium” bez żadnej gwarancji, że Ci się to przedsięwzięcie powiedzie i odniesiesz sukces. Nie pozwól jednak, aby powstrzymywało Cię to przed zrobieniem czegoś nowego.

Wyjedź na łono natury

Jaki widok najbardziej ciebie uspokaja? Zwykle jest to natura. Kwiaty, niebo, zwierzęta. Jeśli nie masz przyrody obok siebie, poszukaj odpowiednich fotografii w internecie.

Nie zapominaj o oddechu

Kiedy skupisz się na spokojnym oddychaniu, licząc głębokie wdechy i wydechy, wyciszysz gonitwę myśli, która nasila twój niepokój.

Spróbuj wskazać swoje największe strachy

Określ bardzo szczegółowo, czego się boisz i z jakiego powodu się tego boisz. Zadaj sobie pytanie, czy moje obawy są faktycznie straszne i czy mają rację bytu, biorąc pod uwagę sytuację, w które aktualnie się znajdujesz? Dokładne poznanie źródeł i przyczyn naszych obaw pomaga nam zrozumieć, co tak naprawdę czujemy i skąd się to bierze.

Mózg gadzi

W bardzo prostej części naszego mózgu, w ciele migdałowatym, pojawia się strach, jako jedna z pierwotnych emocji. Płaty czołowe oraz inne części mózgu wprowadzają logikę do naszych myśli. W chwilach niepokoju dobrze jest się do niej odwołać. Gdy zaczniesz się czegoś bać, pomyśl trzeźwo o rzeczywistych zagrożeniach, które tak naprawdę nie istnieją, bo są wytworem Twojej wyobraźni, co wynika z lęków.

Śpiewaj mantry

Idealnie działają buddyjskie mantry typu: „Mogę być wypełniona miłującą dobrocią”, „Jest ze mną zdrowie i szczęście”, „Jestem w stanie doświadczyć obfitości”.

Postaraj się pokochać strach

Zobrazuj to, czego się boisz. Jak widzisz swój strach? Jako monstrum z obnażonymi kłami? Czy może jest czarnym kosmatym kłębkiem? Zimną mgłą? Ustaw strach obok siebie i napisz do niego jakąś pozytywną wiadomość. Pomyśl o tym, że to jest odrębny od ciebie byt, który też chce żyć.

Zapanuj nad strachem

Kiedy pogodzisz się z tym, że odczuwasz lęk, opanuj swój strach i przekształć go w swojego dobrego kompana. Daj sobie moment, aby w bezruchu poczuć emocje, które Cię ogarniają. Zdaj sobie z nich sprawę, jednak nie pozwól, aby Cię ograniczały i sprawiły, że nie dasz rady funkcjonować normalnie.

Odwróć swoją uwagę od lęku

Żeby nie doprowadzić do nakręcenia spirali czarnych myśli, zajmij się czymś. Najlepiej, żeby była to czynność mechaniczna, ale wymagająca Twojej uwagi.

Uświadom sobie, że strach wystąpił

Kiedy tylko poczujesz strach, pogódź się z tym, że wystąpił i że jest to całkowicie normalne – bać się i mieć wątpliwości co do słuszności swoich działań. Strach po prostu ogarnia Cię kiedy spotykasz się z czymś nowym, bądź gdy doświadczasz jakieś trudności lub niepewności.

Ruch na świeżym powietrzu

Jazda na rowerze, szybki spacer, pływanie, siłownia, wyrywanie chwastów w ogródku. Każdy wysiłek jest dobry na stres i depresję, ponieważ podnosi poziom dopaminy i serotoniny w mózgu.

Mocno przesadź opowiadając o swoim strachu

Ta prosta metoda może okazać się zbawienna. Opowiedz komuś, czego się boisz, nie boj się przesadnie wielkich słów i emocji. Powtórz to przynajmniej 3 razy, przy każdej opowieści wyolbrzymiając historię. Niedługo później zdasz sobie sprawę, że w końcu zaczniesz się śmiać.